неділю, 7 лютого 2016 р.

Проектний урок "Ялинка"


Тема. Ялинка – лісова красуня.
Літературне читання: «Зима – красуня, біла чарівниця! В ній стільки дива дивного й краси!»
Природознавство: Охорона природи.
Трудове навчання: Виготовлення ялинкових прикрас.
Мета проекту. Сприяти усвідомленню учнями потреби захисту зелених насаджень; вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати результати роботи, шукати рідні джерела інформації.
    Виховувати любов до природи, рідного краю; розвивати мовлення, уяву, творчість, спостережливість.
     Виховувати культуру поведінки, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина. Вчити дітей працювати в групах, виховувати прагнення берегти дерева, зокрема, ялинки.
Проблема. Як відсвяткувати Новорічні свята, не завдавши лиха живій природі.
Обладнання: малюнки, твори про ялинку.
Завдання проекту:
·        Дізнатися про історію святкування Нового року з ялинкою.
·        Простежити зв'язок природи та людини.
·        Ознайомитися  з творами  поетів та письменників-земляків про Новий рік та ялинку.
·        Спробувати свої можливості і написанні віршів, казок, у виготовлення ялинкових прикрас.
·        Провести опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?
·        Дбати про екологічну культуру учнів.
·        Вивчити історичне минуле.
Рекомендації до уроку: Заздалегідь пропоную учням сформувати творчі групи, які працюватимуть у різних напрямах.
1 група«Дослідники» - досліджуватимуть історію святкування Нового року з ялинкою.
2 група«Пошуковці» - шукатимуть твори, вірші про Новий рік та знайомитимуться з поетами, письменниками рідного краю, що написали вірші і твори про ялинку.
3 група «Екологи»  - з'ясовуватимуть, яку користь приносять зелені рослини, зокрема ялинки, і якої шкоди завдають люди природі, святкуючи Новорічні свята.
4 група«Промінчики» - складатимуть власні віршики, казки, шукатимуть пісні про новорічну лісову красуню.
5 група«Журналісти» - проведуть опитування «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?».

Девіз уроку: «Природа рідна – наша втіха,
                         Тож хай вона не знає лиха».

Хід уроку
І. Організація класу. Привітання гостей.
- Діти, сьогодні до нас завітали гості. А коли в домі гості – це свято. Тож проведімо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно.
Учні. Доброго дня! Всім ми зичимо.
           Щастя й здоров'я Вам кожної днини.
           Миру й злагоди вашій родині.
Вчитель. Спочатку сідають дівчатка, потім хлопчики.
     Роботи в нас дуже багато і тому пропоную – не просто слухати, а чути; не просто дивитися, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно і плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-         Сьогодні у нас звітний урок за проектом «Ялинка», про свої здобутки звітуватимуть наші групи: «Дослідники», «Пошуковці», «Журналісти», «Промінчики» і «Екологи».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та визначення провідної проблеми.
-         Прочитайте девіз уроку.
-         Що таке природа? А лихо?
-         Як можна завдати природі лиха?
-         Сьогодні урок у нас незвичайний ще й тим, що ми вирушаємо на зустріч веселого свята, а якого, ви здогадаєтесь, як складете із розсипанки слова. (На дошці прикріплені кольорові кружечки з літерами, діти складають речення «Незабаром Новий рік»).
ІV. Постановка проблеми.
-         Усі діти люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарним? Відгадайте загадку:
Зелену сукню маю,
ніколи не міняю.
Один єдиний раз на рік
її я прикрашаю. (Ялинка)
-         Який настрій викликають слова ялинка, Новий рік?
-         (Піднесений, радісний, святковий).
Створення проблемної ситуації.
-         Пригадайте девіз уроку. Виникає проблема: як святкувати Новий рік з ялинкою і не задавати їй лиха?
Хіба ми завдаємо їй лихо? Сьогодні працюємо над цією проблемою.
V. Фронтальна робота.
«Асоціативний кущ».
-         Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово ялинка?

-         Молодці, багато знаєте про ялинку. Сьогодні навіть важко уявити важко, що цей символ Нового року зовсім таким не був. Більше того – заборонявся. У наш час існує доволі усталений стереотип щодо атрибутів цього свята, і серед них ялинка посідає якщо не перше, то вже точно друге (після подарунків) місце. Проте навряд чи хтось серйозно замислюється про те, чому ми прикрашаємо її, водимо хороводи, врешті-решт, рубаємо саме її, а не, наприклад, дуба чи березу, які, до речі, більш символічні для слов'ян.
    Зрозуміла річ – так повелося здавна, традиція, якій ми не збираємося зраджувати… Але де її витоки?
Група «Дослідники» приготувала цікаві повідомлення.

Звіт групи «Дослідники».

1-й учень. Ми провели дослідницьку роботу і з'ясували, що у перекладі з давньослов'янської мови ялинка означає колюча. Листя-хвоя живе на дереві 5-7 років, а в місті – лише один два роки. Взимку хвоїнки закривають продихи смоляними грудочками, щоб дерево не загинуло від надлишкового випаровування під час морозів. Ялинка живе до 500 років.
(Учні зачитують енциклопедичні дані про ялинку).

Учитель. Чому ми святкуємо Новий рік з ялинкою?

2-й учень. Перша згадка про ялинку пов'язана з релігійною постаттю ченця Святого Боніфація. Одного разу він читав проповідь про Різдво та, щоб переконати людей в тому, що дуб не є священним і недоторканим деревом, він зрубав один з них. Коли зрубаний дуб падав, він повалив на своєму шляху всі дерева, окрім молодої ялинки. Боніфацій представив виживання ялини як диво і вигукнув: «Хай буде це дерево – деревом Христа!»
Чи знаєте ви, що традиція зустрічати Новий рік узимку з'явилася в нашій країні лише 300 років тому.

1-й учень. У давнину слов'яни-язичники святкували настання Нового року навесні, 1 березня. А від тоді, як Давня Русь прийняла християнську віру Новий рік почали відзначати восени, 1 вересня.  В указі Петра І йшлося: «Знатними і  проїжджими вулицями, біля воріт і будинків, учинити деякі прикраси з дерев і гілок соснових і ялинових, вчинити стрілянину з невеликих гармат і рушниць, пускати ракети і запалювати вогні. А людям убогим – кожному хоча б по древу чи гілці на воротах поставити». Це свято припало до душі людей.

Вчитель.  Що було окрасою новорічних свят у нас здавна?

2-й учень.  Хоча російський цар і наказав прикрашати подвір'я, помешкання сосновими та ялиновими вітами, проте в українській оселі ялинка з'явилася значно пізніше. А головною традиційною окрасою новорічних свят у нас здавна був «дідух» - великий сніп із житнього та пшеничного колосся. Напередодні Різдва його встановлювали на покутті і прикрашали кольоровими стрічками, засушеними квітами та маленькими саморобками із соломи.

Вчитель. Чому саме сніп жита?

2-й учень. Тому що наші пращури вважали, що в ньому живе дух, який оберігає родину. А от новорічна ялинка прийшла до нас із Німеччини.

Учитель. Мода на ялинку спалахнула миттєво та швидко завоювала всі верстви населення буквально за 5 – 7 років. Спочатку вічнозелені красуні з'явилися в імператорських палацах Франції, Німеччини, Англії, Норвегії, Данії, Росії. Надбанням простого люду ялинка стала лише в другій половині ХІХ століття.
     Взагалі, традиція прикрашати ялинку дуже стародавня, - їй понад 2 тисячі років. Раніше люди вважали, що всі дерева наділені добрими силами, що в них живуть добрі духи. Люди прагнули задобрити цих духів, розвішували на деревах пригощання і подарунки.
     Вічнозелена ялинка посідала серед усіх дерев особливе місце: вона була священним центром , «світовим древом», символізуючим саме життя і нове відродження з темноти і мороку.

Вчитель. Які були ялинкові прикраси спочатку?

2-й учень. Спочатку ялинкові прикраси були лише їстівними: яйця, солодощі, горіхи. Та з ХVІІ століття їх почали виготовляти з неїстівних матеріалів: золотили ялинкові шишки, порожні яєчні шкаралупи окривали тонким шаром карбованої латуні. Також використовувалися паперові квіти, штучні вироби з вати, срібна фольга та навіть дріт.
Учитель. Діти, які можна дібрати слова-родичі до слова ялинка? (Ялиночка, ялинонька, ялин ятко, ялиновий, ялинник…)
     Молодці, вмієте добирати слова – родичі. Бачу, любите ви ялиночку і чекаєте зустрічі з нею.
-         До дослідників приєднується наступна група пошуковців.

Звіт групи «Пошуковці».

3-й учень. Ми провели пошукову роботу і дізналися про твори письменників поетів про ялинку. Прочитали вірші, оповідання, знайшли пісні про новорічну красуню, легенди.

4-й учень. Про різдвяну ялинку існує безліч легенд. Згідно з найпопулярнішою з них, одного разу ватажок німецької реформації Мартін Лютер у ясний і морозний святвечір ішов додому через ліс. Раптом він звернув увагу на ялинку, крізь лапи якої красиво просвічувалися зірки. Це справило на Лютера таке велике враження, що вдома він поставив ялинку для своєї сім'ї і прикріпив до її гілочок свічки. Вогники свічок нагадували йому зірки на небі.

3-й учень. А ось і легенда срібної мішури. Колись давно жила-була добра бідна жінка, у якої було багато дітей. Якось на передодні Різдва вона прикрасила ялинку, але прикраси були скромні. Уночі на ялинці побували павуки і, переповзаючи з гілки на гілку, залишили по собі павутину. Знаючи доброту жінки, Христос вирішив її нагородити і благословив дерево. У результаті, павутина перетворилася на сяюче срібло.

Учитель. Прослухайте пісню, яку підготували наші пошуковці.
«Завітала зимонька»
(Фотоілюстрація зимової природи)
І справді зима-красуня.
      Скільки гарного навкруги. Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Казкова краса зими притягує, бентежить, хвилює. Вигадливі малюнки вражають своєю красою.
-        А скільки див може статися у тихі зимові вечори і ночі, скільки чарівних свят несе зима! Отже, друзі, вирушаємо у світ зимової краси і зимових див. На домашнє завдання вам було вивчити вірш «Зима» напам'ять; текст «Скільки років Діду Морозу?» - розповідати.
1.     Виразне читання вірша «Зима».
1)    Аналіз змісту вірша
-        Хто є автором вірша «Зима»? (А. Бобенко)
-        У яких рядках вірша зиму змальовано як живу істоту?
2. Робота над текстом «Скільки років Діду Морозу?»
Що було новим для вас, несподіваним у прочитаному? (Відкрили підручники на ст. 79
-        Знайдіть у тексті як називається Дід Мороз у інших країнах і зачитайте.
-        Де живе Дід Мороз?
-        Скільки разів у тексті вжито слова Дід Мороз? (8,7)

VІ. Опрацювання вірша І. Жиленко «Здійсниться все».
1.     Вступна бесіда.
     Новорічне свято чудове не тільки ялинками, на яких горять вогні, і подарунками, що з'являються під подушками.
     Тільки у цю ніч, один раз на рік можуть відбутися дива дивні. Що для цього треба зробити, дізнаєтеся у вірші І. Жиленка «Здійсниться все»
2.     Читання вірша вчителем.
-         Послухайте вірш і скажіть, коли все може здійснитися.
3.     Словникова робота.
Прагнути – наполегливо хотіти.
Покірні – слухняні.
Манекен – макет фігури людини для примірювання одягу.
4.     Повторне читання вірша «ланцюжком».
-         Ким ми хочемо стати в цю новорічну ніч?
5.     Аналіз змісту вірша.
-         Що буде, коли повіримо в неможливе?
-         Коли будемо хотіти чогось і прагнути? Прочитайте.
-         Прочитайте рядки вірша, виділені чорним шрифтом. Як ви їх розумієте?
Учитель. До пошуковців приєднується наступна група «Промінчики».
Це наші перші промінці, які зробили перші спроби свого пера.
5-й учень. Складаючи вірші та казки, ми хотіли, щоб  ці твори пробудили у ваших серцях добро, бережливість. Ось послухайте.
6-й учень. У невеликому лісочку росло багато дерев. Всі дерева любили свята. Тільки ялинка та сосна боялися новорічних та різдвяних свят. Одного разу дивиться кленочок, а бідна ялиночка вся тремтить, аж потемніла зі страху, та й запитує:
-         Люба ялинонько, чому ти така сумна, чому тремтять твої голочки?
-         Як же мені не сумувати. Адже я дуже боюся цього свята.
-         Чому?
-         Бо я кожного року під Новий рік чекаю, що ось-ось хтось прийде і зріже мене, обірве моє життя так, як і багатьох моїх сестричок і подружок.
     І вирішив кленочок зі своїми друзями швиденько рости і своїми вітами закрити ялиночку від страшної зубатої пилки та безжальних людей.
Учитель. Ще вони придумали віршик про ялиночку. Я його надрукувала на дошці, але деякі слова за ніч втекли. Спробуємо відновити їх.
Новий рік, Новий рік
Скоро у нас буде.
А ялинку лісову
Рубать ми (не будем).
Купимо ялинку
В магазині штучну,
Пишненьку та гарну,
Ніби (натуральну).
Учитель. Молодці! Гарні та повчальні ваші вірші і казки. На допомогу «Промінчикам» прийшла група «Екологи». Хто знає, хто такі екологи? (Люди, які захищають природу).
7-й учень. Не рубайте ялинку!
                   Той, хто рубає дерево лише тому,
                    Що йому подобається рубати,
                    Скорочує власне життя.
(Прислів'я індіанців Майя).
8-й учень. Знайте, що треба 12 років щоб ялинка виросла.
7-й учень. Не рубай ялинку, бережи ялинку,
                      Хай пташки співають в її вітах дзвінко.
                      Хай маленька білка тут гризе горішки,
                       А вухастий зайчик відпочине трішки.
Учитель. «Новий рік – казкове свято, під час якого здійснюються всі бажання» - так кажуть батьки дітям у новорічну ніч. Наступного дня діти знаходять подарунки під ялинкою, я через два тижні ялинку викидають на смітник. Коли я  була маленька і мені пропонували загадати бажання в новорічну ніч, я думала: «А про що мріє ялинка у лісі на Новий рік?». Тоді мені здавалося, що вона мріє стояти «красунею» в моїй кімнаті. Тепер я розумію, якби ялинка могла мріяти, вона, напевне, мріяла б про те, щоб не бути зрубаною сокирою бракон'єра під наступний Новий рік.
-         Тисячі ялинок вирубують кожного року, щоб вони радували нас. Але закінчуються свята, ялинка обсипається і ми викидаємо її на сміття.
-         А може ялинка нам помічниця?
2-й учень. «Ялинка у кожній справі помічниця», - кажуть у народі. І не випадково. Багато користі приносить вона людям. У давнину з її деревини виготовляли човни, музичні інструменти, побутові речі. Хвою та молоді пагони застосовують у народній медицині: ними лікують нервові захворювання та захворювання шкіри і навіть цингу – тяжку хворобу, спричинену браком вітамінів в організмі. А нині люди навчилися виготовляти папір,  штучний шовк та пластик.
-         Чи варто для кількаденного задоволення рубати ці ліси?
3-й учень.  Ні, вони дуже корисні людям, і чим довше живуть, тим більше користі приносять.
     Якщо в стовбур ялини вдарить блискавка, то він стане чарівним. Така ялина називається «резонансною», з її деревини високоякісні майстри виготовляють музичні інструменти: скрипки, віолончелі та гітари.
-         А яку ялинку слід прикрашати? (Штучну).
-         А щоб у хаті пахло хвоєю з гілочок ялини чи сосни зробити букет і прикрасити його іграшками.
-             Щоб виросла ялинка на один метр, необхідно 3-6 років. До речі, є простий спосіб дізнатися приблизний вік ялини: потрібно порахувати кількість так званих кілець гілок по вертикалі і додати один – це і буде вік ялинки.
-         Ялини ще називають «легенями планети», бо вони найкраще очищують планету і виробляють більше кисню. У наших лісах розташовані пансіонати для людей, які страждають на захворювання легенів. В Україні налічується понад 17 видів хвойних дерев. Отже, ялини просять нашої допомоги.
9-й учень. Ми провели опитування в вашій школі «Чи потрібна «жива» ялинка на Новий рік?»
«Так!» сказало –       учнів.
«Ні!» -        учні.
«Не знаю» -      учнів.
10-й учень. «Ні» сказали тому, що це шкодить природі, що цим псуємо дім для тварин  та птахів, зменшуємо надходження повітря, обсяг виробництва меблів.
9-й учень. Щороку станція юних натуралістів спільно з відділом охорони навколишнього природного середовища проводить природоохоронну акцію «Збережи ялинку», метою якої є збереження зеленого багатства нашого довкілля – хвойних дерев. Ми закликаємо мешканців нашого села приєднатися до передноворічної акції і разом зберегти зимових красунь.
     У нашу школу надійшла термінова телеграма. Морозенко і Снігурочка дуже стурбовані. Ось послухайте що вони пишуть:
Ми ялинку прикрашали,
Але іграшок не стало.
На порозі уже свято,
Гостей скоро зустрічати.
А на гілочках ялинки –
Ні гірлянди, ні сніжинки…
І ніхто, ніхто не чує,
Як снігурочка сумує!...
Ой, як швидко час біжить!...
Юні друзі! Поможіть.
-         Діти, допоможемо Снігурочці і Морозенку?
     Отже, сьогодні відкриємо у себе «Фабрику Морозенка і Снігуроньки» і будемо виготовляти ялинкові прикраси – новорічні зірочки.
-         На минулому уроці ми заготовили деталі для виготовлення новорічних прикрас.
-         Зараз нам залишилося прикрасити зірочки. Для цього у кожного на парті повинно бути: ножиці, клей, стрічка, гірлянда.
-         Перш ніж розпочати роботу, ми повторимо, яких правил безпечної роботи необхідно дотримуватись. (Учні називають правила).
1.     Перш ніж розпочати роботу, перевір, чи чисті в тебе руки.
2.     Будь обережним з інструментами. Розкладаючи їх на робочому місці, стеж, щоб не впали.
3.     Акуратно розмісти пляшечку з клеєм.
4.     Виконуй завдання уважно, спокійно, без зайвих рухів.
5.     Не відволікайся сам і не заважай сусідові.
6.     Не торкайся обличчям й очей брудними руками.
Фізкультхвилинка.
- Перед самостійною роботою відпочиньмо.
V. Самостійна робота.
     У кожного з вас є технологічні картки. Вони нам допоможуть у роботі. Наше завдання – прикрасити зірочки.
(Під музику діти виконують роботу і прикрашають ялинку).
     Підійшов час прикрашати нашу ялинку. (Звучить пісня «Падає сніжок»)
     Я думаю, Морозенко і Снігурочка задоволені… перевіримо (Морозенко грає на музичному інструменті).
-         Всі ви сьогодні добре попрацювали.
VІ. Підсумок уроку.
Продовжіть думку – на уроці я:
Дізнався: Що дерева потрібно садити, а не рубати. Цим ми очистимо    повітря, дбатимемо про воду, землю і красу.
Зрозуміла: Що ялинку, як і інші дерева треба берегти від знищення.
Впевнилась: Що новорічні красуні залишаються в лісі , а Новий рік принесе в наші дома радість, щастя, добро та здоров'я.
Хотів би: Побажати всім вчителям, які були в нас на уроці щастя, здоров'я… І на згадку про наш урок подарувати…


(Виготовлення новорічної прикраси «Зірка»)
1.  Уважно розглянь готову новорічну прикрасу.
2.  На кожен промінець приклей стрічки.
3.  Згорни кожну заготовку конусом та склей.
4.  Закріпи підвіску.
5.  По контуру утвореної зірки наклей гірлянду.




Немає коментарів:

Дописати коментар